RECENZE NA KNIŽNÍ TRILOGII DRAHOKAMY

22. února 2015 v 22:03 |  Knihy
Zdravím všechny a přeji krásný den!

Pamatujete jak jsem nedávno zveřejňovala článek Book Challenge? (když tak ZDE). S radostí oznamuji, že jsem již něco přečetla. Dokonce tři knihy - jednalo se totiž o trilogii. Dovolím si tedy napsat recenzi na tuto trilogii. Příběh byl také zfilmován, takže na závěr se dozvíte i můj názor na film. Abych dále nezdržovala, tak se jdu na to vrhnout...

Jedná se o trilogii Drahokamy (Rudá jako rubín, Modrá jako safír, Zelená jako smaragd) od německé autorky Kerstin Gier.

Německo

Romány autorky Kerstin Gier jsou určené především pro Young Adult generaci. Trilogii Drahokamy bych žánrově zařadila do fantasy. Je to kniha plá dobrodružství a romantiky. Hlavní námět je cestování v čase.

Příběh se odehrává v současné době v Londýně (konkrétně rok 2011), ve velmi krátkém časovém rozsahu (myslím tak 2 - 3 týdny). Jak jsem již řekla, je to kniha o cestování v čase, takže se zde vyskytuje i počátek 20.století, pozdní 18.století a další roky mezi tím. Celá dějová linie je jednoduchá, člověk se schopen přečíst tuto knihu za pár dní. Děj jde neustále dopředu, takže se vám nemůže stát, že by vás to nudilo.

USA

Centrální postava je 16-ti letá dívka jménem Gwendolyn. I když se jedná o normální puberťačku, tak mě tato postava byla velmi sympatická a hodně mě bavila. Zábavná veselá holka, která ovšem dokáže být pěkně tvrdohlavá a někdy ubrečená. Gideon je druhá hlavní postava příběhu. Tentokrát se jedná 19-ti letého chlapce, vystupuje jako takový ten rádoby chytrák, který vše dělá správně a nikdy se nesplete. I když se ze začátku jevil trochu namyšleně, tak prostě nešlo nemít ho ráda. Jak jste asi pochopili, značnou část příběhu tvoří tahle milostná zápletka mezi nimi. Některé scény mi sice připadaly jak pro třináctileté, ale tohle je způsob, jakým Kerstin Gier vypráví - lehký a nenáročný.

Knížka si ale určitě zaslouží přečíst protože kromě romantického příběhu hlavních hrdinů je tady zápletka s cestováním v čase. To, že se autorka zaměřila na cestování v čase, chce obdiv. U takového námětu je velmi důležité dobře vymyslet a předat příběh tak, aby byl pochopitelný. Věc, která mě nejvíce ohromila na této knížce byl právě způsob, jakým autorka cestování v čase vysvětlila. Vše bylo brilantně vymyšleno a měl to hlavu a patu. Člověk musí ovšem zapojit trochu své fantazie, nestačí jen bezhlavě číst, jinak se může stát, že se do toho všeho zamotáte.

Norsko

Autorka celý příběh pojala s humorem. V knížce je spousta momentů, které vás překvapí, pobaví. Děj je vyprávěn v první osobě v podání Gwendolyn, což se může zdát trochu naivní a dětské, ale zároveň je to vtipné a čtivé. Atmosféra v celé knize je také důležitá, dodává tomu všemu jisté kouzlo. Objevuje se zde i několik historických odkazů - jsou zde popsána všechna ta století, kostýmy a chování lidí v každém století. To vše dotváří krásnou kulisu bez které by příběhu něco chybělo.

Závěr a doporučení
Drahokamy hodnotím kladně, moc se mi líbila. S každým dílem se stupňovalo napětí, takže jsem všechny knížky přečetla za 6 dní. Autorka si umí podmanit čtenáře a vtáhnout ho do příběhu. Konec příběhu mě překvapil, ale samozřejmě vám ho tady nebudu prozrazovat. Tyto knížky bych doporučila nenáročným čtenářům, kteří mají rádi dobrodružství a záhady. Drahokamy se vám určitě budou líbit. Pokud jste náročnější čtenář a máte raději něco složitějšího, i tak vám tuto trilogii doporučuji. Minulá století vás třeba taky okouzlí.

Španělsko

Film
Podle prvního dílu (Rudá jako rubín) byl natočen film, jehož natáčení se ujali Němci. Nadabovaný bohužel není, ale můžete si ho stáhnout s CZ titulky ZDE. Film jsem viděla až po přečtení všech dílů a jak už to tak bývá, liší se od knižní předlohy. Řeknu vám jednoduše, že knížka je lepší, tak to většinou bývá. První chvíli se film drží knihy, některé scény byly totožné s těmi knižními, ale poté je tam pár scén poházených, některé přidané a konec je úplně jiný než v knize, takový hodně uspěchaný. Pravděpodobně je to proto, že tvůrci nevědí, jestli budou točit i další díly, a proto museli film dostatečně ukončit, ale tak, aby se na něj dalo případně navázat. Za zmínku stojí i herecké obsazení. Každý si svoje hrdiny představuje jinak a je jasné, že ne všem se bude obsazení zamlouvat. Upřímně, Gideona jsem si představovala úplně jinak, ale zato Gwendolyn jsem si představovala podobně. Docela by mě zajímalo, jaký bych měla z filmu pocit, kdybych předtím nečetla knihy. Každopádně jsem spíše pro variantu první přečíst knihu a pak se podívat na film.(pokud Vás tato mini filmová recenze zaujala, ZDE můžete shlédnout trailer s českými titulky)

Polsko

PS.: Které obálky knížek se Vám líbí nejvíce? Rozhodně to nejsou všechny, které existují, ale vybrala jsem ty nejzajímavější. Mě se například hodně líbí norská verze, připadá mi taková tajemná a navíc jde jasně poznat, že tyto knihy prostě patří k sobě. (Jinak česká verze obálek je stejná jako ta německá)

Já jsem tyto knížky četla v elektronické verzi, takže jestli by měl někdo zájem o tyto knížky v PDF formátu, tak mi napište na mail TheAnca@seznam.cz a já Vám je mileráda pošlu.

Těším se na Vaše komentáře, zajímá mě všechno - jestli jste to četli/viděli, jestli Vás to zaujalo nebo naopak tohle není žánr pro Vás. :)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.